Zomervakantie 2022 - Oostenrijk

Reisdag naar Gruibingen

Reisdag. Ik weer iets voor 8u op en voor de laatste keer het smalle paadje gelopen met Lena. Tot het strandje waar Lena geniet van het racen in het zand. De rivier staat duidelijk veel hoger dan twee dagen geleden. Ik heb een foto gemaakt om het te vergelijken. Alles ingepakt, maar voor vertrek nog even met 3 naar de konditorei in de hoofdstraat. Bastiaan heeft geen zin in taart en blijft liever met wifi in de auto. Er zijn allemaal mensen op straat, veel in dirndl jurken en lederhosen. Er komt ook een fanfare aan en schutters die 1 goed gecoördineerd schot lossen. Gelukkig voor Lena blijft het daarbij. De stoet loopt door de hoofdstraat, allemaal groepen in hun eigen dracht of uniform.

Rond 11u vertrokken, ik rijd het eerste stuk. Kmstand bij vertrek 123373. De kortste route naar Duitsland genomen (is vlakbij) om daar goedkoper te kunnen tanken, scheelt ongeveer 20 cent per liter. Ons snelwegvignet is ook sinds gister verlopen, dus we mijden de snelweg in Oostenrijk, maar willen er in Duitsland wel op. Op de navigator wordt op de beoogde snelweg echter een lange file voorspeld, dus we rijden eerst een stuk binnendoor over de 304 richting München. Ach, dat rijdt ook prima door. Lunch op een kleine P met de vanochtend versgebakken kaiserbrötchen van de camping en alle restanten beleg. Er is gelukkig een leuk bospad om Lena uit te laten.

Henk rijdt de rest van de bijna 400 km naar de beoogde camping in de "Schwäbische Alp" onder Stuttgart, precies halverwege de route naar Phantasialand (pretpark onder Keulen). Aan het eind nog een file vermeden en per ongeluk over een weg gereden die waarschijnlijk niet toegankelijk was (want gewijzigd in fietspad). De bordjes waren niet duidelijk en er was een boze fietser, maar er gingen meer auto's langs en we zijn verder niemand tegengekomen. De camping blijkt prima, een deel op de helling met vaste staanplaatsen en een deel onderaan bij de weg en een stroompje voor trekkers. Meteen na ons komen er nog drie NLse auto's, maar er is nog ruimte zat. Ligt mooi in het groen en op 1,5 km van het dorp.

Als alles staat, fietsen Henk en Bastiaan naar het dorp. Daar is een 'Tante-M' supermarkt, die werkt met zelfbediening en is permanent open. Ze komen terug met wat ingrediënten voor macaroni-saus. Met wat voorraad die er nog was, wordt het een prima maal. Henk en ik drinken en koud biertje dat we bij de camping kunnen krijgen. Van een lokale brouwerij. Er is een klein restaurant-achtig iets op de camping, al is het op het moment niet echt open vanwege verbouwing. Het toiletgebouw op ons veldje is ook gloednieuw. Misschien leuk om hier over een paar jaar weer eens te kijken. De wifi op ons plekje is vrij instabiel, maar dichtbij de wifi-paal die zo'n 25 meter verderop staat, is de wifi prima. Ik zit daar een tijdje. Blijkbaar is de wifi ontvangst van de laptop beter dan van telefoons, want het lukt de jongens wel om in de caravan online te zijn. Bastiaan speelt weer met Yarno, leuk dat dat zo kan. Simon en ik gaan nog even badmintonnen, het is windstil. Dat doen we deze vakantie voor het eerst, blijkbaar hebben we steeds genoeg andere dingen te doen ;-)

Simon en Henk nemen in de avond nog een koud biertje, Simon mag hier in Duitsland volgens de wet alcohol drinken, dus hij probeert het uit. Vindt bier nog niet echt lekker ;-)

Kmstand einde 123734, 361 km gereden.