Zomervakantie 2022 - Oostenrijk

Zoutmijn in Hallstatt

Weer op tijd op, om 8u met Lena lopen, nu eens een andere route: door het dorp naar de berg erachter. Leuk rondje met uitzicht. Gelukkig is het droog, het heeft denk ik de hele nacht geregend. Er drijven allemaal lage wolken voor de bergen langs.

Om 9u in de auto, we gaan naar Hallstatt, zo'n 40km ten oosten van Golling. Er is daar een zoutmijn waar je in kunt, Salzwelten. Er was gewaarschuwd op de site dat er weinig parkeerplaatsen waren, dus we wilden ergens anders parkeren en het laatste stukje met een bus doen. Helemaal uitgezocht hoe dat moest, maar we waren net te laat, zagen de bus voor onze neus vertrekken. De volgende ging pas een uur later, dus we hebben eerst maar gekeken of er toch een P waar. Ja hoor, zat plek. Wel zo makkelijk.

Voor €109 met zijn 4en naar de mijn. Eerst met een funicular naar boven, dan een tour van bijna 2 uur. We moeten een witte broek en jas aan, is wel lekker, het is koel in de mijn (8 graden). Leuke tour met veel informatie over het ontstaan van de zoutlaag (verdampte binnenzee) en over de geschiedenis van het mijnen (is al 7000 jaar geleden begonnen), deels met info borden, deels films. Spectaculair zijn de twee houten glijbanen, de langste 64 meter. Simon glijdt het hardst, 28 km/u. Ook indrukwekkend was een houten trap uit de bronstijd, 3400 jaar oud. De terugweg naar boven gaat schrijlings zittend op een lange bank achter een soort treintje.

Daarna nog even naar het centrum van Hallstatt, dat ligt heel pittoresk tussen een steile wand en een groot meer. Schattige straatjes en huizen en heel veel toeristen. Na een lekkere burger en een ijsje weer terug naar huis. Nog even stoppen bij een P waar de jongens mooie klimwanden en grotten meenden te zien. Ze zijn wat hoger geklommen dan wij veilig vonden en viezer teruggekomen dan fijn was, dus de sfeer op de terugweg was niet geweldig. Ze moeten als consequentie zelf hun kleren maar schoon zien te krijgen; dat gaat dan af van hun heilige game-tijd. In praktijk pakt deze consequentie vrij mild uit, Simon biedt aan om het wassen voor beide te doen in Bastiaans game-tijd; daar heeft hij zelf profijt van omdat hij een zelfde hoeveelheid tijd zal krijgen. Ook vind ik de broeken zodanig vies, dat een handwas geen optie is. Dan moeten ze maar betalen voor de wasmachine. Nou ja, zo moet het maar.

Henk laat Lena uit (die is vandaag weer in de caravan gebleven omdat ze niet in de mijn mocht) en ik regel die was met Simon en ga koken. Ben moe. Toe aan een rustdag. Is niet raar, gezien alle activiteiten van de afgelopen tijd. Morgen gaan we weer reizen, terug naar Duitsland, dat is relatief rustig.

Na het eten gaan Henk en Bastiaan afwassen en is het Simons game-beurt. Ik ga deze stukjes schrijven. Kopje koffie erbij en later wat wijn. Lekker warm in de caravan, buiten is het vandaag een stuk koeler. De regen die was voorspeld voor vandaag viel overigens mee; het meeste is ws gevallen toen wij in de mijn waren.

Weer rond 23u naar bed, laatste nacht in Golling en in Oostenrijk.