Zomervakantie 2022 - Oostenrijk

Salzburg

Op tijd op, voor 8u. Lopen met Lena langs de 'vaste' route, het smalle paadje tussen spoor en de tuintjes langs de rivier. Half 9 weer terug, spullen pakken, Bastiaan wat contant geld geven zodat hij zelf boodschappen kan doen en dan met Henk en Simon naar het station. Is 5 minuten lopen. Trein om 9u04 naar Salzburg Hauptbahnhof, doet er 40 minuten over.

We zijn zonder echt doel naar de stad gegaan, we hebben een plattegrond mee en wat tips gekregen van de camping-mannen (een stel vermoeden we, een Oostenrijker en een Nederlander). Na een klein stukje lopen richting centrum eerst maar eens koffie met lekkers: bagel, Sachertorte en Esterhazy gebak. Door een parkje met verdedigingswerken en een tuin uit de Verlichting (vertelt Simon) richting rivier. Komen het woonhuis van Mozart tegen. Daar maar in, we kunnen niet in Salzburg zijn en niks van Mozart zien. Blijkt boeiend, met een prima 'audioguide'. Veel info over vader Leopold en zus Nannerl die langer in dit huis hebben gewoond dan Wolfgang Amadeus. We besluiten dat we de film Amadeus binnenkort eens willen zien.

Na een ruim uur weer buiten, verder, over een brug naar de oude stad. Veel slotjes van geliefden, de mannen berekenen dat het er minstens 30.000 moeten zijn. Hoeveel van die stelletjes zouden nog bij elkaar zijn? Lunchbroodjes gehaald bij supermarkt Billa. Mozarts geboortehuis vanuit de verte gezien (mooi geel) en door smalle straatjes met dure winkels naar de pleinen rondom de Dom. Het is een aantrekkelijke stad, mooie uithangborden, schoon, pastelkleurige huizen, grote pleinen en veel kerktorens. En boven alles uit torent een steile rots met bovenop een grote vesting. We slaan de funicular eerst over, we lopen wel naar boven. Bij het entreekaartje zit wel de terugrit inbegrepen. De vesting is indrukwekkend groot en heeft vele verdedigingslinies. Er lijkt een heel dorp in te passen. Eén toren kan beklommen worden. Onderweg borden met leuke weetjes en boven een mooi uitzicht. Moeite waard.

Na paar uur weer beneden, ijsje. Simon speelt een groot straat-schaakspel tegen een jongen uit een groep. Die is wat verrast door Simons schaak kennis, Simon wint. Daarna lopen we naar de noordzijde van het centrum waar we een tip volgen: een bierbrouwerij waar je kunt drinken en eten: Augustiner Bräustübl. Wij nemen alleen een (stenen mok) bier (Märzenbier) en bedenken dat Henk hier morgen met beide jongens weer heen gaat om ook te eten. Voor vanavond hebben we namelijk bedacht om in Golling te gaan eten.

Er is een station vlakbij de brouwerij en met een overstap op het hoofdstation zijn we in een klein uur weer in Golling. Daar heeft Bastiaan zich prima vermaakt met de computer. Ik laat Lena weer even uit langs de rivier. Dan eten bij Gasthof Traube. Mannen allemaal vlees, ik een gepofte aardappel met paddenstoelen. En daarna weer kaiserschmarrn, nog lekkerder dan de vorige keer :-)

Thuis nog even zitten onder de luifel. Het middenveld staat weer vol. Blijkbaar weten veel mensen dat dit een doorgangscamping is en ligt het op een goede afstand als je met een tussenstop naar de zon wil rijden. Het ligt denk ik wel goed, op de route voor Italië en Kroatië. Wij hadden geen idee. Weer wat geleerd. En ach, het is ook een prima plek om meerdere nachten te staan, we kunnen het aanraden!

In de loop van de avond steekt er wind op en komen er buien. De wind is fors, de luifel klappert. Alle spullen (stoeltjes en tafeltjes) staan zo dicht mogelijk bij de caravan, als er iets naar beneden komt, is het niet erg.