Zomervakantie 2022 - Oostenrijk

Rodelbaan en Salzach kloof

Beetje uitgeslapen na het late opblijven gister, maar om 9u wordt het al behoorlijk warm in de caravan en is er geluid van vertrekkende caravans. Inderdaad is het middenveld in de loop van de ochtend weer helemaal leeg.

Ik begin de dag maar weer eens met hardlopen, het is hier lekker vlak in het dal. Ben aan de andere kant van de rivier gaan lopen, uiteindelijk tot de kassa van de "Golling waterval" (2,5 km). De kans is groot dat we daar niet heen gaan, we hebben al mooie watervallen gezien en deze lijkt niet erg spectaculair. Bovendien is ons programma al vol genoeg. We voegen er namelijk nog iets extra's aan toe: canyoning. We hadden dat al wel in ons achterhoofd, maar zagen nog geen duidelijke mogelijkheden tot ik al hardlopend langs een gebouw kwam waar wetsuits hingen en iemand me kon vertellen dat er de komende dagen nog wel plekken over zijn in de planning. Henk en Simon zijn er later nog even heen gefietst om het te regelen: vrijdag om 14u moeten we ons melden met zwemkleding en handdoeken. Wetsuits en schoenen krijgen we daar. Ben benieuwd! Best spannend.

De douche na het hardlopen is hier heerlijk en de koffie onder de luifel ook (er vallen weer wat druppen regen). Als Simon en Henk terug zijn van hun fietstochtje vertrekken we met zijn 4en in de auto. Lena blijft weer thuis want we gaan naar een stoeltjeslift en rodelbaan, daar heeft zij niks aan. Via kleine weggetjes erheen, het is bij Bad Dürrnberg op de helling ten W van Hallein op ongeveer 18 km rijden. Er gaat een stoeltjeslift (voor 2 personen) bijna tot de top van de Zinkenkopf. Dat is pal op de grens met Duitsland. Daarna gaan we één voor één met de rodelbaan van 2,2 km naar beneden. Erg mooi door het bos en over skipistes, gaat lekker hard. Helaas zat er in het karretje voor ons een vrouw die niet zo hard durfde, dus we hebben een paar keer moeten wachten. Voor de jongens was dat wel een kleine domper. Ik hoop dat ze uiteindelijk toch vooral de positieve dingen onthouden.

Na de rit meteen terug naar de camping voor late lunch (om een uur of 3); we hebben in Hallein nog even gezocht naar een plekje om wat simpels te eten, maar zagen niks en het brood en beleg in de caravan zijn ook simpel. Henk gaat daarna Lena uitlaten en boodschappen doen, Bastiaan vindt rust op zijn mobiel.

Om 16u stappen Simon en ik op de fiets voor de volgende actie: 4 km fietsen naar het begin van een wandelpad langs de Salzachklamm (of Salzachöfen), een smalle kloof waar de Salzach in de diepte doorheen buldert. We lezen op een bord dat de kloof en de vele ronde kommen in de rotsen zijn gevormd door een gletsjer in een ijstijd. De gletsjer heeft de rug tussen twee bergen doorbroken en het smeltwater heeft met watervallen kommen uitgesleten in de kalksteen. De kloof is al ruim 80 meter diep en de rivier zakt nu nog steeds een cm per jaar. Het pad gaat deels over rotsen en deels met trappen en korte loopbruggen. Er is een plek (de "Dom") waar je door een spleet naar beneden kunt en dan wat dichter bij de rivier bent. Alweer een indrukwekkende plek!

Tegen 19u zijn we terug op de camping, Henk heeft weer wat eten warm gemaakt. Daarna loop ik met Bastiaan nog een rondje door het dorp, oa om te zoeken naar een restaurant voor morgenavond. We vinden er 1 met nagenoeg dezelfde menukaart als die van laatst in Kaprun. Ik verheug me op de Kaiserschmarrn ;-)

Nog koffie en later wat chips onder de luifel, de mannen gaan douchen, ik schrijf dit. Om 23u Lena uitlaten en naar bed. Morgen op tijd op, we gaan met de trein naar Salzburg.

Pa en ma...

Fijn te lezen dat jullie het zo mooi en goed hebben met elkaar.