Zomervakantie 2022 - Oostenrijk

Wandelen en boogschieten

Bastiaan en Henk willen vandaag een wat rustiger dagje, ik wil graag wandelen en Simon wil wel met me mee. Ik heb in mijn kaart-app (waarin ook alle wandelroutes staan) een plek uitgezocht waar ik denk dat het rustig is en we gevarieerde biotopen zullen zien. Plan: in het dal ten oosten van het Kaprun-dal bij de plaats Fusch afslaan naar het zuidoosten naar Bad Fusch. Daar de auto parkeren op zo'n 1200 meter en dan ongeveer naar het zuiden lopen, omhoog richting de top Schwarzkopf. En dan maar zien hoe ver we komen en hoe lang het leuk is.

Ik haal eerst nog even wat broodjes bij de supermarkt Billa (is vlakbij de camping) en verzamel de was. Die gaat Henk in de wasmachine doen, fijn. Het is een half uurtje rijden naar Bad Fusch. Het blijkt een oud sanatorium. Het gebouw is nu duidelijk niet meer in gebruik, maar er is nog wel een kerkje en wat waterwerken met ongetwijfeld geneeskrachtig water. En een restaurantje oid, we zullen het niet precies weten want het was al dicht toen we terug kwamen.

Om 11u beginnen we aan de wandeling. Het eerste stuk is een gieter-route, te herkennen aan de plastic gieters aan de route paaltjes :-). Die gaat naar een geneeskrachtige vijver waar we een non zien zitten. Daarna een stukje (grind) weg en dan een smal wandelpad over een alpenweide naar het bos op de helling. Daar de eerste marmot gehoord en gezien! Lena maar even aan de lijn... Vervolgens door het bos omhoog, soms open stukken. We besluiten al snel dat we een doel willen hebben; volgens de kaart is er op 1700 meter een huisje bij een bron. Zou mooi zijn om dat te halen. Maar het gaat vlot, er groeien lekkere bosaardbeien en frambozen en het water uit het riviertje smaakt prima. Een hoogte van 2000 meter vinden we inmiddels ook wel een bereikbaar doel. Van een groepje van 3 mensen (van de in totaal 7 die we tegenkomen) horen we dat er nog iets hoger een wat vlakker deel is met veel water. Klinkt goed, gaan we heen. Inmiddels zitten we al boven de boomgrens en hebben we drie koeien en nog wat marmotten gezien. De zon schijnt lekker, het is niet té warm en we kunnen nog lekker doorlopen. Het vlakke deel is schitterend, we hebben inmiddels veel meer toppen in beeld en kunnen zelfs het dal van de Salzach zien. En er is een heel aantrekkelijk topje dat binnen handbereik ligt. We moeten hiervoor wel van het pad af, maar zigzaggend over de met gras en bloemen begroeide rotshelling lukt dat wel. WAUW 2230 METER! Ruim 1000 meter gestegen in ongeveer 4 km en iets meer dan 4 uur. En op een richel niet al te ver weg de, wat mij betreft, top van de dag: GEMZEN!

We genieten boven van het uitzicht rondom ons en van een lekker pretzl-broodje en gaan dan maar weer terug. Gaat een stuk sneller en is opnieuw mooi. De koeien staan nu op het pad, maar worden aan de kant geblaft door Lena, handig. We zijn tegen 18u terug bij de auto en geven onze gevoelige voeten nog even een genezend bad (vooral heel koud ;-).

Wat een geweldige tocht was dit! Ik vind het vooral leuk dat een plek die ik redelijk willekeurig op de kaart heb uitgezocht en waarvan ik hoopte dat het mooi zou zijn, in werkelijkheid ook echt zo mooi is. Simon geeft ook genoten en geeft hieraan de voorkeur boven gamen. Want dat kan thuis ook en dit niet!

Ondertussen zijn Henk en Bastiaan toch ook actief bezig geweest, zij zijn met de bus naar Viehhofen ten N van Zell gegaan. Daar is een plek waar je in het bos kunt boogschieten op kunststof levensgrote 3D dieren. Zij zijn net iets eerder terug dan wij en we overleggen via app dat Simon en ik wat eten gaan halen bij een snackbar. De dichtstbijzijnde blijkt in een ander dorp te zijn, dus het duurt nog even, maar iets na half 8 zijn we terug op de camping met burgers, patat en pizza.

Een tijdje later begint de regen, we zagen de wolken al hangen. Met paraplu naar de douche lopen, het is niet de eerste keer deze vakantie :-)