Zomervakantie 2022 - Oostenrijk

Fietsen, Burgfesten en Kaiserschmarrn

De weersvoorspelling voor vandaag was slecht, hele dag regen, maar wellicht zou het in de ochtend nog meevallen. Helaas worden we wakker met stromende regen en onweer, maar tegen 10 uur wordt het droog. Ik loop eerst maar eens een flinke ronde met Lena, over de helling ten N van de camping. Mooi uitzicht over het dal en de Kitzsteinhorn, de berg waar we morgen heen willen.

Terug bij ons kamp even koffie en dan met Simon en Henk op de fiets; Bastiaan blijft in de caravan met de laptop en Lena. We gaan naar Zell-am-See (ongeveer 7 km fietsen) om daar een rondje om het meer te rijden. Mooie route over een fietspad door het dal van de Salzach, deels over de 'Tauern Radweg'. Er is een stuk met allemaal mooie (nieuwe) klimtoestellen voor kinderen; Simon doet er later op de terugweg een klein stukje van.

In Zell even het centrum in voor wat drinken en gebak. Het is erg druk, we blijven niet te lang. De apfelstrudel viel wat tegen en was duur, volgende keer maar weer naar een konditorei buiten een toeristische trekpleister... Het rondje om het meer is mooi, schitterende uitzichten en een grotendeels vlakke route. Uiteindelijk hebben we ruim 26 km gefietst.

Op de terugweg fietsen we langs de Burg, het kasteel van Kaprun. Er is daar een middeleeuws festival, Burgfesten. Simon en ik gaan erheen, Henk gaat terug naar de caravan om met Bastiaan nog naar de rodelbaan in Kaprun te gaan. Die was redelijk, ze hadden alleen last van langzame mensen voor hen. Burgfesten was leuk, lijkt op het zomerfestival van Rapalje in Groningen. Veel tentjes met mensen in middeleeuwse kledij, kampvuren, wapens, muzikanten, kledingstalletjes, eetstalletjes. Fijne sfeer. Simon heeft bijlen gegooid, we hebben een jongleerder gezien en een soort Zwitserse garde met trompetten en trommels. Het kasteel zelf leek vooral restaurant en een plek voor concerten en festivals, er was geen tentoonstelling of uitleg over de geschiedenis ofzo. Maar misschien hebben we dat over het hoofd gezien. Vanachter de kantelen heb je mooi uitzicht over het dal van de Salzach en het zijdal van Kaprun.

Het is de hele dag zowaar toch droog en zonnig gebleven, maar eind van de middag komen er dreigende wolken aan. Rond 17u zijn Simon en ik terug bij de caravan; ik loop nog een stukje met Lena en kom Henk en Bastiaan tegen die op de terugweg zijn. Ben net voor de eerste druppen terug; de bui valt echter mee.

Om 19u hebben we gereserveerd om te eten bij Gasthof zur Mühle. Met een speciaal verzoek voor Kaiserschmarrn, het Oostenrijkse toetje waar ik me erg op verheug, maar wat blijkbaar wat tijd kost om te maken. We hebben heerlijk gegeten in een fijne ongedwongen sfeer met vriendelijk bedienend personeel in klederdracht (lederhosen). De mannen hebben genoten van vlees en ik van heel veel paddenstoelen in een romige saus met een semmelknödel. Die 'deegbal' heb ik heel lang vermeden te eten na een mislukte versie tijdens een vakantie lang geleden met mijn ouders. Gelukkig was deze wél lekker; niet waterig, soppig, smakeloos of klef, maar stevig en smakelijk. We hadden daarna eigenlijk allemaal al genoeg gehad, maar ja, de Kaiserschmarrn! We hadden drie porties besteld en mochten gelukkig de ene die we niet op konden meenemen naar huis, want het was heerlijk!

Daarna nog dit verhaal en dat van gister afgemaakt. Lekker buiten voor de caravan. Er zijn hier geen of weinig muggen, heel fijn. De bulten die ik in Ingolstadt heb gekregen zijn nog niet helemaal verdwenen...