Zomervakantie 2022 - Oostenrijk

Wandelen bij Kaprun

Redelijk op tijd op, we willen wat gaan doen vandaag. We hebben gister een lijst gemaakt met alle dingen die we graag in Oostenrijk willen doen en wandelen staat voor allemaal in de lijst. Vandaag gaan we naar het eind van het dal van Kaprun waar twee stuwmeren zijn. Geen idee hoe ver we met de auto kunnen komen, we zien wel. Het blijkt dat we niet zo ver kunnen, we worden al ruim voor het eerste meer een parkeergarage ingeleid. Vanaf daar vertrekken shuttle bussen naar een kabeltrein (furnicular) tot de eerste stuw en dan weer bussen naar de tweede stuw. We denken dat we geen kaartje hoeven te kopen omdat we bij de camping een 'guest card' hebben gekregen en er staat bij de tarieven vermeld dat je daarmee gratis naar boven kunt. Goeie deal! We kopen wel een kaartje voor Lena en een muilkorf die hier verplicht is in OV en liften. Heeft ze nog nooit om gehad, maar een klein stukje gaat vast lukken. In de bus hebben enkele andere honden echter geen muilkorf en Lena zit zo verstopt tussen onze benen, dat we hem toch maar achterwege laten. De bus gaat grotendeels door een 1-baans tunnel, we snappen dat ze hier geen auto's langs willen laten.

Bij de furnicular blijkt dat onze guest card toch geen geldig kaartje is... (de sommer card wel, maar die kun je alleen krijgen als je in een hotel oid logeert). Maar voor €94 mogen we best mee. Eeeh, nee, laat maar, we gaan wel lopen. Blijkt een erg goede keuze. Er loopt een mooi zigzaggend smal pad naar de eerste stuw. Een paar keer gaan we door een tunnel onder de furnicular door. Na een tijdje ook uitzicht op hoge toppen met gletsjers, wauw! We zijn even over de stuw op en neer gelopen en daarna nog een klein stukje verder langs de oever van het meer tot net voorbij een hoge waterval. Het pad liep onder de waterval door, via een tunnel die de bussen ook nemen. De jongens zijn nog naar beneden geklauterd tot bij het water.

Via dezelfde route terug, maar het leuke is dan altijd dat het uitzicht zo anders is, dat je het idee hebt op een heel nieuwe plek te lopen.

In totaal hebben we bijna 7 km gelopen en ruim 600 meter gestegen (en gedaald). We waren wel blij dat we weer met de bus mee mochten voor het laatste stukje naar de auto. Groot voordeel van deze actie was nog dat we onderweg bijna geen andere mensen zijn tegengekomen terwijl er busladingen vol naar de tweede stuw gingen. Die drukte hebben we zo mooi vermeden!

Henk heeft Simon en mij bij de camping afgezet en is met Bastiaan daarna nog even naar de winkel gegaan voor avondeten ed. Ik ben lekker gaan douchen, het was goed zweten vandaag!

Het was de hele dag heerlijk (warm) weer, maar in de avondschemering komt er ineens harde wind en onweer. Tentjes weer wat beter vastgezet, luifel gecheckt. Een forse bui met hagel! Geen schade, het was ook maar kort. Toen het ergste voorbij was met paraplu naar de wc, Bastiaan was net klaar met douchen en blij met de droge lift.

Heerlijke dag gehad!